Kurucu ortak ve genel müdür İlkan Gökyılmaz bu haftaki konuşmacıydı.
Öncelikle sitesinden bahsetmek gerekirse, Sporx bir içerik sitesi, yayıncılık yapıyor hatta internet gazeteciliği de denebilir. Yeni
bir iş değil ama dijital ortamda olması yeni şu anki büyük rakipleri; fotomaç, lig tv.
Maçkolik,
ajansspor ise internetteki rakipleri arasında yer alıyor.
2005 yılından beri yayında futbol ağırlıklı spor içeriği ve uygulamaları üretiyorlar. Son 3
– 4 yıldır sürekli çalışan bir içerik ekibi var. (20 kişilik) Günde 100-150
haber üretiliyor.
İlk yıllarda diğer haber
kaynakları takip ediliyordu bugün artık diğer organlar sporx i kullanıyor. İnternet
şu anda artık birinci medya olmuş durumda. Şimdi ise telefona doğru kayılıyor
bu nedenle bu duruma adaptasyon sağlanmaya çalışılıyor.
Tecrübeli içerik ekibi ve
sürekli güncellene içeriği ile spor konusundaki ilk kaynaklardan biri, aynı zamanda GSM
operatörlerinin spor içerik ve hizmet sağlayıcısı konumunda.
Bugün itibariyle, Ayda 5
milyon unique visitor, 120 milyon sayfa gösterimi söz konusu.Gelirin %70-75 civarı
reklamlardan geliyor. Türkiye'deki son yıl rakamlarına göre reklam konusunda internet, TV ve gazeteden sonra 3. sıraya yükseldi.
Yaptıkları Diğer İşler;
Ana iş kendi mecralarını yönetmek ama onun dışında sporla ilgili bir çok hizmet veriliyor. Örneğin;
Ana iş kendi mecralarını yönetmek ama onun dışında sporla ilgili bir çok hizmet veriliyor. Örneğin;
- Sporla ilgili beş site var. sporxTV.com, karakartal.com, webaslan.com, superFB.com
Alexa TR: 52
Alexa Global: 3113, Bazı temalar internette
ve Türkiyede çok güçlü. İlk 100 de 5-6 tane spor sitesi olduğunu belirtiyor.
- Ülkede iki tane dergi var. Futbolextra bunlardan bir tanesi. Turkcell Dergilik ve Vodafone v-read de uygulamalar var.
- Sporun yanı sıra yeni internet yatırımları yapmaya çalışıyorlar. Otoroba.com ‘u destekliyorlar.
- Galatasaray Spor kulübü resmi internet siteleri altyapı sağlayıcısı ( Galatasaray.org)
- Turkcell spor içerik sağlayıcısı
- Avea spor içerik ve altyapı sağlayıcısı (Avea lig paketi ile en iyi mobil uygulama ödülü)
- Türk Telekom mobile Almanya spor içerik ve altyapı sağlayıcısı
- Sporx.com/adidas ile adidas Türkiye iş ortağı
- iPhone, Android, Nokia uygulamaları, mobil siteler, smarttv uygulamaları
İLKAN GÖKYILMAZ
1993 İEL ve 1998 Boğaziçi
Bilgisayar Mühendisliği mezunu
1998’de yazılım
mühendisliği projesi, BIGS group, web based e mail, Trekmail ( hotmailin
benzeri olan ilk iş)
1998’de aynı ekip ile ilk
işi tesadüfen almışlar.
1999’da ilk şirket 3
arkadaşla kuruluyor. BİMTEK
1998’deki ilk müşteri ile
daha sonra 2000’de bugünkü şirket kuruldu, Maksimum İletişim Hizmetleri A.Ş
2002’ye kadar IT ekibinin
başında, 2003’ten sonra genel müdür
2005 Haziranda
superspor.com kuruldu, 2007 martta sporx.com oldu.
GİRİŞİMCİLİK
Türkiye’de yaygın değil,
çevre ve aileler tarafından teşvik edilmiyor.
Başarı oranı %10, yeni
kurulan şirketlerin;
%35'i ilk 2 yılda
%35’i ilk 5 yılda
%20'si 5-10 yıl döneminde
kapanıyor.
Nedenler:
-Yönetim deneyiminin
sınırlılığı
-Başta finansman olmak
üzere kaynak kıtlığı ( şu anda internet işleri daha az sermaye gerektiriyor. )
Girişimcilik üzerine anlattığı notlar;
- Hiç canınız
sıkılmayacak
- 2 kat fazla
çalışacaksınız hem operasyon hem de işi geliştirmek
- Zor günler de
iyi günler de olacak
- Her konuda
commonsense e güvenin düşünün araştırın, öyle hareket edin ( hukuk, finans,
teknoloji, insan yönetim
- Kendinizi
günlük operasyondan soyutlayıp arada bir işinize uzaktan üstten bakın,
ekibinize işleri delege etmeyi öğrenin, gereğinden fazla mükemmeliyetçi
olmayın.
- İstikrar, disiplin,
çalışmak çok önemli (kötü fikir bile iyi yapılırsa iş yapar)
- Fokuslanmak
önemli, aynı anda birkaç iş yapamazsınız. Aynı anda iki projeyi ayağa kaldırmak
çok zor.
- Being first
is more important than being the best
- Kervan yolda
düzülür bazen doğru
- Başarı görece
kavram, kendinizle yarışın, her yıl kendinizi aşın
- Her şeyden
önce yapılan iş ve pazarın buna uygunluğu önemli
- Kendiniz
kullanmayacağınız beğenmediğiniz ürün ile çıkmayın
- Her şeye açık
olun, paralel iş yapmayı öğrenin
- İşe kapanıp
çalışmak vs Networking
- Ortaklık,
farklı kişilikler, farklı sorumluluklar
- Girişimci
olarak aynı zamanda lidersiniz unutmayın
o
Çalışma
isteği yaratın, korku değil saygı duyulun
o
Şirketinizin
insan kaynakları yöneticisi olarak psikologsunuz da
o
İşin başında
olun ama ortaklarınıza ve çalışanlarınıza güvenin
- Pazarlamaya,
networkinge önem verin, siz yapmayacaksanız yapan birini bulun.
- Farklı
uzmanlıkları olan ortaklar ile işe başlayabilirseniz bir adım önce başlarsınız
- Bankalardan
para almak kolay değil, dikkatli olun
- Nakit akışına
çok dikkat edin, büyüdükçe daha da dikkat edin
- En büyük
motivasyonunuz başarı ve istihdam yaratmak olsun
Sorulara verdiği yanıtlar;
1. Neden isim değişti?
Süper spor jenerik iki
kelime, tescil ettiremiyorsunuz. Kendilerine ait bir marka olması, kısa olması,
her şeyi yeni baştan kurma isteği sonucunda isim değiştirmeye karar verilmiş.
2. Şirket kurmadan önce çalışmak önemli mi?
Kurum kültürünün nasıl
olduğunu, büyük şirket kültürünü öğrenmek önemli, bu nedenle birkaç yıl çalışmış
olmayı tercih ederdi. O tarafı da görmek
büyük bir şans olurdu ve en başta yapılabilirdi.
3. Global bir şirket olma hedefiniz var mı?
Yapılan işin yerel olmasından dolayı, global bir şirket olma
hedefi yok. Öncelikle Türkiye'de daha
kuvvetli olmak gerekiyor. Almanyadaki Türklere özel bir sporx versiyonu yapılıyor.
İleride farklı bir site olacak. 5 – 6 ülkedeki spor siteleriyle görüşülüyor.
Yunanistan, Bulgaristan ve İngiltere'nin büyük spor siteleriyle görüşülüyor. Gazetecilikte
yerel markalar daha kuvvetli o nedenle başka ülkelerde zor.
4. Sitede satış yapmayı düşünüyor musunuz?
Spor malzemeleri satışı
yaptık, düşündük ve düşünüyoruz da hala. Fırsat sitelerinin en iyisini 2001 de
süperkupon olarak yapmışlar ama hiçbir zaman bugünkü gibi patlamadı. Printer
dan kupon basmak gerekiyordu ve belki de sebebi buydu. O iş iyi gitmeyince
kapanmış. Birkaç yıl kendi forma satışlarını ve beşiktaşın satışlarını
yapmışlar ama tutmamış o zamanlarda ama şu anda tekrar gündemde bir konu bu. En
büyük gelir reklam. Riski azaltmak için, gelirler farklılaştırmaya çalışılıyor.
5. Canlı maç yayınları yapılamıyor mu?
Bu boyutta her şey legal
olmak zorunda. Video fotoğraf gibi konularda ajanslarla çalışılıyor. Sadece
telif haklarına sahip oldukları şeyler yayınlanıyor. Bunun için bir miktar para
harcamak zorundalar.
Parayla bile Galatasaray
– Fenerbahçe maçını bile alamayız. ( digiturk bu konularda katı )
Saha içi görüntü hariç
her şey telifi alınarak yayınlanıyor.
6. Şu anda en büyük rakibiniz kim?
Her ay en büyük rakibimiz
değişiyor. Yazın transferler sebebiyle temmuz – ağustos aylarında top yapıyor,
reklam verenlere bunu da anlatmak zor. Rakamlar olarak en büyük rakip fanatik
denebilir.
Cansu Öcal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder