16 Nisan 2012 Pazartesi

Sporx ve Maksimum İletişim Hizmetleri A.Ş.

Kurucu ortak ve genel müdür İlkan Gökyılmaz bu haftaki konuşmacıydı. 


Öncelikle sitesinden bahsetmek gerekirse, Sporx bir içerik sitesi, yayıncılık yapıyor hatta internet gazeteciliği de denebilir. Yeni bir iş değil ama dijital ortamda olması yeni şu anki büyük rakipleri; fotomaç, lig tv. 

Maçkolik, ajansspor ise internetteki rakipleri arasında yer alıyor.

2005 yılından beri yayında futbol ağırlıklı spor içeriği ve uygulamaları üretiyorlar. Son 3 – 4 yıldır sürekli çalışan bir içerik ekibi var. (20 kişilik) Günde 100-150 haber üretiliyor.


İlk yıllarda diğer haber kaynakları takip ediliyordu bugün artık diğer organlar sporx i kullanıyor. İnternet şu anda artık birinci medya olmuş durumda. Şimdi ise telefona doğru kayılıyor bu nedenle bu duruma adaptasyon sağlanmaya çalışılıyor.

Tecrübeli içerik ekibi ve sürekli güncellene içeriği ile spor konusundaki ilk kaynaklardan biri, aynı zamanda GSM operatörlerinin spor içerik ve hizmet sağlayıcısı konumunda.

Bugün itibariyle, Ayda 5 milyon unique visitor, 120 milyon sayfa gösterimi söz konusu.Gelirin %70-75 civarı reklamlardan geliyor. Türkiye'deki son yıl rakamlarına göre reklam konusunda internet, TV ve gazeteden sonra 3. sıraya yükseldi.  

Yaptıkları Diğer İşler;


Ana iş kendi mecralarını yönetmek ama onun dışında sporla ilgili bir çok hizmet veriliyor. Örneğin; 
  • Sporla ilgili beş site var. sporxTV.com, karakartal.com, webaslan.com, superFB.com
Alexa TR: 52
Alexa Global: 3113, Bazı temalar internette ve Türkiyede çok güçlü. İlk 100 de 5-6 tane spor sitesi olduğunu                 belirtiyor.
  • Ülkede iki tane dergi var. Futbolextra bunlardan bir tanesi. Turkcell Dergilik ve Vodafone v-read de uygulamalar var.
45 -50 üstü kuşak hala yazılı basını tercih ediyor bu nedenle spor konusunda böyle bir yatırıma gitmişler.
  • Sporun yanı sıra yeni internet yatırımları yapmaya çalışıyorlar. Otoroba.com ‘u destekliyorlar.
  • Galatasaray Spor kulübü resmi internet siteleri altyapı sağlayıcısı ( Galatasaray.org)
  • Turkcell spor içerik sağlayıcısı
  • Avea spor içerik ve altyapı sağlayıcısı (Avea lig paketi ile en iyi mobil uygulama ödülü)
  • Türk Telekom mobile Almanya spor içerik ve altyapı sağlayıcısı
  • Sporx.com/adidas ile adidas Türkiye iş ortağı
  • iPhone, Android, Nokia uygulamaları, mobil siteler, smarttv uygulamaları

İLKAN GÖKYILMAZ

1993 İEL ve 1998 Boğaziçi Bilgisayar Mühendisliği mezunu
1998’de yazılım mühendisliği projesi, BIGS group, web based e mail, Trekmail ( hotmailin benzeri olan ilk iş)
1998’de aynı ekip ile ilk işi tesadüfen almışlar.
1999’da ilk şirket 3 arkadaşla kuruluyor. BİMTEK
1998’deki ilk müşteri ile daha sonra 2000’de bugünkü şirket kuruldu, Maksimum İletişim Hizmetleri A.Ş
2002’ye kadar IT ekibinin başında, 2003’ten sonra genel müdür
2005 Haziranda superspor.com kuruldu, 2007 martta sporx.com oldu.

GİRİŞİMCİLİK 

Türkiye’de yaygın değil, çevre ve aileler tarafından teşvik edilmiyor.
Başarı oranı %10, yeni kurulan şirketlerin;
%35'i ilk 2 yılda
%35’i ilk 5 yılda
%20'si 5-10 yıl döneminde kapanıyor.

Nedenler:
-Yönetim deneyiminin sınırlılığı
-Başta finansman olmak üzere kaynak kıtlığı ( şu anda internet işleri daha az sermaye gerektiriyor. )

Girişimcilik üzerine anlattığı notlar;
Hiç canınız sıkılmayacak
2 kat fazla çalışacaksınız hem operasyon hem de işi geliştirmek
Zor günler de iyi günler de olacak
Her konuda commonsense e güvenin düşünün araştırın, öyle hareket edin ( hukuk, finans, teknoloji, insan yönetim
Kendinizi günlük operasyondan soyutlayıp arada bir işinize uzaktan üstten bakın, ekibinize işleri delege etmeyi öğrenin, gereğinden fazla mükemmeliyetçi olmayın.
İstikrar, disiplin, çalışmak çok önemli (kötü fikir bile iyi yapılırsa iş yapar)
Fokuslanmak önemli, aynı anda birkaç iş yapamazsınız. Aynı anda iki projeyi ayağa kaldırmak çok zor.
Being first is more important than being the best
Kervan yolda düzülür bazen doğru
Başarı görece kavram, kendinizle yarışın, her yıl kendinizi aşın
Her şeyden önce yapılan iş ve pazarın buna uygunluğu önemli
Kendiniz kullanmayacağınız beğenmediğiniz ürün ile çıkmayın
Her şeye açık olun, paralel iş yapmayı öğrenin
İşe kapanıp çalışmak vs Networking
Ortaklık, farklı kişilikler, farklı sorumluluklar
Girişimci olarak aynı zamanda lidersiniz unutmayın
o   Çalışma isteği yaratın, korku değil saygı duyulun
o   Şirketinizin insan kaynakları yöneticisi olarak psikologsunuz da
o   İşin başında olun ama ortaklarınıza ve çalışanlarınıza güvenin
     - Pazarlamaya, networkinge önem verin, siz yapmayacaksanız yapan birini bulun.
     - Farklı uzmanlıkları olan ortaklar ile işe başlayabilirseniz bir adım önce başlarsınız
     Bankalardan para almak kolay değil, dikkatli olun
     - Nakit akışına çok dikkat edin, büyüdükçe daha da dikkat edin
     - En büyük motivasyonunuz başarı ve istihdam yaratmak olsun


Sorulara verdiği yanıtlar;

1. Neden isim değişti?

Süper spor jenerik iki kelime, tescil ettiremiyorsunuz. Kendilerine ait bir marka olması, kısa olması, her şeyi yeni baştan kurma isteği sonucunda isim değiştirmeye karar verilmiş.

2. Şirket kurmadan önce çalışmak önemli mi?

Kurum kültürünün nasıl olduğunu, büyük şirket kültürünü öğrenmek önemli, bu nedenle birkaç yıl çalışmış olmayı tercih ederdi. O tarafı da görmek büyük bir şans olurdu ve en başta yapılabilirdi.

3. Global bir şirket olma hedefiniz var mı?

Yapılan işin yerel olmasından dolayı, global bir şirket olma hedefi yok. Öncelikle Türkiye'de daha kuvvetli olmak gerekiyor. Almanyadaki Türklere özel bir sporx versiyonu yapılıyor. İleride farklı bir site olacak. 5 – 6 ülkedeki spor siteleriyle görüşülüyor. Yunanistan, Bulgaristan ve İngiltere'nin büyük spor siteleriyle görüşülüyor. Gazetecilikte yerel markalar daha kuvvetli o nedenle başka ülkelerde zor.

4.  Sitede satış yapmayı düşünüyor musunuz?

Spor malzemeleri satışı yaptık, düşündük ve düşünüyoruz da hala. Fırsat sitelerinin en iyisini 2001 de süperkupon olarak yapmışlar ama hiçbir zaman bugünkü gibi patlamadı. Printer dan kupon basmak gerekiyordu ve belki de sebebi buydu. O iş iyi gitmeyince kapanmış. Birkaç yıl kendi forma satışlarını ve beşiktaşın satışlarını yapmışlar ama tutmamış o zamanlarda ama şu anda tekrar gündemde bir konu bu. En büyük gelir reklam. Riski azaltmak için, gelirler farklılaştırmaya çalışılıyor.

 5. Canlı maç yayınları yapılamıyor mu?

Bu boyutta her şey legal olmak zorunda. Video fotoğraf gibi konularda ajanslarla çalışılıyor. Sadece telif haklarına sahip oldukları şeyler yayınlanıyor. Bunun için bir miktar para harcamak zorundalar.
Parayla bile Galatasaray – Fenerbahçe maçını bile alamayız. ( digiturk bu konularda katı )
Saha içi görüntü hariç her şey telifi alınarak yayınlanıyor.

6. Şu anda en büyük rakibiniz kim?

Her ay en büyük rakibimiz değişiyor. Yazın transferler sebebiyle temmuz – ağustos aylarında top yapıyor, reklam verenlere bunu da anlatmak zor. Rakamlar olarak en büyük rakip fanatik denebilir. 



Cansu Öcal

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder